Poutine, Beavertails, Polite People & Squirrels!

19 september 2011

Zondagavond 2 uur snachts, 8 uur 's ochtends in NL; op een of andere manier heb ik nog een jetlag want ik ben nog lang niet moe. Nu ongeveer 2 weken het leven op de campus van Carleton aan het beleven, en ik kan je vertellen, het bevalt me zekers te weten.

Op een of andere manier ben ik al een icoon op m'n residence floor. Ik word op allerlei manieren aangeduidt: The Dutchman, Seamen (postbode Siemen?) en uiteraard Simohhn (ze zijn nogal slecht in Nederlandse uitspraken). En wat wil je, met m'n 'fantastische' engels en absurde uitspraken wordt je vanzelf beroemd.

De residence floor is eigenlijk een lange gang met aan weerszijdes een kamer. Zie het als een hotel. Er wonen ongeveer 46 mensen en er hangt een heerlijk open sfeer. Iedereen kent elkaar al en gaat met elkaar om. Soms lijkt het net alsof ik op schoolkamp ben verblijfend in een hotel (en dat dan voor 4 maanden). Je gaat naar je les toe, je loopt binnen 5 minuten terug naar je kamer en kijkt of er iemand zin heeft om wat te ondernemen. Meestal is dat het geval. Vaak zijn dat activiteiten zoals een biertje drinken, potje squashen, ouwehoeren, lunchen, dineren, ontbijten, naar de fitness, naar het zwembad etcetera. Als ik in m'n eentje ben pak ik m'n boek, of m'n renschoenen en vertrek ik naar het park wat naast het kanaal ligt. Dat is eigenlijk de wegoversteken, de sluis over en 100 stappen zetten en dan ben je in een soort van grote tuin waar de kralingse woud U tegen zegt.

Tot nu toe schijnt de zon enkel, maar er gaan geruchten dat het snel kouder wordt. Ik ontmoet elke beetje bij beetje nog meer nieuwe mensen en het is interessant om te zien hoe deze Canadezen leven(helemaal niet zoveel anders dan de Nederlanders). Alhoewel, ze houden van vettigheid, chocola, cinnamon, suiker, cheddarkaas (en daar houdt het op met de kaas) heel veel Maple Sirup.

De stroopwafels bijvoorbeeld. Ik was uitgenodigd door m'n Mentor om eens langs te komen in haar vertrek in Southkeys, zuidelijk van Ottawa. Na de trein en de busreis kwam ik aan in een randstadje. Even gelopen, kaart erbij en uiteindelijk op de locatie. Kennis gemaakt met een paar vrienden, een deel kende ik al van m'n eerste avond in Ottawa. Uiteindelijk waren we met z'n 16en, een aardig groepje. En uiteraard had ik een spelletje bij me, Hallie Gallie, het spel met de fruitsoorten. Iedereen blij, toen hebben ze mij verschillende bierspelletjes geleerd met spinnende kwartjes en flipcups. Daarna m'n stroopwafels en m'n balletje dat op water stuiterd gegeven. Mentor Sara uiteraard alle stroopwafels rond gedeeld en gebroken en ze werden allemaal lyrisch over hoe lekker het wel niet was. Zelfs de dagen erna ben ik er aan herinnerd dat de stroopwafel zoo lekker is. En ja toegegeven, stroopwafels zijn niet vies.

En zo vordert het week het weekend dan een beetje. De maandagavond de stad ingetrokken, naar een barretje waar je op het dak kon chillen. Uiteraard lachen gieren brullen. Toen moest ik toch wel Poutine eten volgens de Canadezen. Concept: Patat, bruine saus erover en heel veel gesmolte kaas. Het was lekker, maar een knetterende Kapsalon.. dat hebben ze dan weer niet.

M'n eerste colleges vervolgens gevolgd. Kan het allemaal goed bijhouden qua Engels. Mediation is een tof vak waar je veel leert over hoe je conflicten tussen mensen kan oplossen. Dit doe je niet doormiddel van wat je zelf denkt wat het best uitpakt, maar juist naar de personen kijkt die het probleem hebben. Het spreken ook,  beetje bij beetje leer ik ook de spreekwoorden. M'n favoriet: Throwing caution into the wind.

Laatst meegeweest met m'n fanbase vriendinnen. Eentje had een auto dus zijn we daarmee naar downtown vertrokken. Toch wel lekker om in een auto te zitten in een vreemde stad. Daar in de stad gegeten en als toetje moest" ik een beavertail eten. Een soort van beverstaart gemaakt van deeg/bladerdeeg en dan kon je kiezen wat voor smaak. Ik uiteraard voor de Canadian Maple Sirup gegaan. Had hem binnen 1 minuut op en dat was toch wel een goed teken.

Ik heb een inschrijflijst op de deur van m'n kamer geplakt met activiteiten die ik nog wil doen: "Doing Crazy things with the Dutchman". Deze pamflet hangt er nu een week en heeft al aardig wat inschrijven. Going to a hockeymatch, Visiting Montreal/Toronto, Eating a beavertail, Canoeing in the rideau river, Cinema!

Oja, wordt vervolgd want ik ben moe genoeg om te gaan slapen